Turleder og ekspedisjon

Hel- og halvårskurs

fra

,-

Et skoleår fylt med naturopplevelser. Over vidda, opp på fjellet, gjennom skogen og over vannet. Du vil også bli godt kjent med DNT og turlederrollen. Vi ferdes i Fritjof Nansens kongerike, der han trente til sine polferder.

Dette er linja for deg som ønsker å få et innblikk i det å jobbe med friluftsliv. Vi legger til rette for utvikling av din friluftslivskompetanse. Du får flere kurs du kan ta med deg ut i arbeidslivet.

Dette vil du oppleve på linja

• Tur på isbre

• DNT sommerturleder godkjenning

brevandring

Hvem passer linja for

Naturglade mennesker! Vi stiller ingen krav til tidligere erfaringer eller kompetanse - den får du gjennom et skoleår her på Idrettsskolen.

Hva forventer vi av deg?

Tilrettelegging

Vi tilrettelegger for deg så godt vi kan og gjør justeringer i samråd med deg. Trenger du spesiell tilpasning er det fint om du orienterer skolen om det. Vi ønsker å integrere og tilrettelegge paraidrettsutøvere inn i allerede etablerte linjer på skolen.

Pakkeliste

Vi har laget et pakkeliste til deg! klikk her

Felles skoletur

I desember drar vi på en ukes treningsleir til Lanzarote - Club La Santa.

Dette er et av verdens ledende sportssentre!

Stedet har kursledere som holder flere titalls forskjellige kurs hver dag. Du booker deg inn på 3 valgfrie kurs om dagen. Dette kan være organiserte treningsøkter eller trening på eget initiativ. Det er også mulighet for mange utflukter. For eksempel surfing, dykking og go-cart.

Målet med skoleturen er en treningsleir i fellesskap. Stedet er helt enormt så om du melder deg på dans eller yoga kan du regne med å gjøre dette sammen med godt over hundre andre personer. Det er nesten vanskelig å beskrive hvor varierte deres kurs er, men du kan finne du som høres gøy ut uansett hvilken treningsbakgrunn du har.

Det blir servert to buffetmåltider om dagen - frokost og middag. Frokosten inntar vi tidlig, slik at vi kommer tidlig i gang med treningen. Middagen er på kvelden. På disse måltidene kan en velge mellom mye godt.

Vi har avtale med en profesjonell surfeinstruktør som lærer oss hvordan bølgene skal tas.

På La Santa trener vi med mange av verdens beste idrettsutøvere.

Etter middagen på kvelden er det ofte show på ”Torvet”, og du er fri til å spille minigolf, biljard, dart eller danse på senterets eget diskotek.

Linjeturer

Årets virkelige langtur går til Hardangervidda. Vi drar ut med alt vi trenger i pulken, en husky foran oss og ski under beina. Elevene skal planlegge turen selv, turlederrollen blir rullert på. Vi skal overnatte i telt, resten bestemmer elevene.

Noen av anleggene vi bruker på linja

Ingen elementer funnet.

Internatene og elevstuer

Internatene er en viktig arena for det sosiale liv og trivselen på skolen. Vi har plass til 103 elever, fordelt på de 4 internatene: Stabburet, Låven, Nansen og Nordstua.

De fleste elevene bor på dobbeltrom, der dusj og toalett er felles på gangen. Vaskemasin og tørketrommel finner du på alle internatene.

På Stabburet, Nansen, Nordstua og i skolebygningen har vi felles oppholdsrom - elevstuer.

I løpet av sommeren er det mulig å komme med spesielle ønsker / behov i forhold til hvor du vil bo eller bo sammen med på internatet.

Hva sier tidligere elever?

No items found.
Utstyrsliste
  • Fjellski, staver med stor trinse, sko, feller typ brede og korte
  • Pulk, pulksele/sekk, drag (tau/stivt) - Eksempel: paris expedition eller fjellpulken transporter
  • Snøspade og søkestang
  • Tresongersovepose
  • Vintersovepose (-20 komfort)
  • 1 liggunderlag av skum og 1 oppblåsbart
  • Dagstursekk 45-60 L
  • Fjellsekk 80-120 L
  • Fjellsko / støvler
  • Termos, tallerken, turbestikk
  • Kartmappe og kompass
  • Kniv - Hodelykt - over 1000 lumen
  • Pakkposer, vanntett

Bekledning
  • Ullgenser: 1 tykk + 1 tynn
  • Ullundertøy: Ulltrøye og ullstillongs. Minimum 2 sett.
  • Ullsokker, 4 par
  • Votter, lue og buff/skjerf
  • Vindvotter
  • Yttertøy / skallbekledning (med hette) som er vind og vanntett
  • Gamasjer og fotposer
  • Sportsbriller og ski goggles

Annet utstyr
  • Klatresele. For eksempel Black Diamond Momentum eller lignende
  • Skrukarabin. 2stk. For eksempel. Mammut Crag HMS Screw eller lignende.
  • Taubrems: For eksempel. Black Diamond ATC eller lignende.
  • Klatresko
  • Klatrehjelm

Ta gjerne med, ikke krav
  • Telt / vintertelt
  • Brenner og kjelesett

Treningsutstyr
  • Treningsklær for trening ute og inne
  • Joggesko og innesko med lys såle
  • Badetøy og svømmebriller

Ellers er det praktisk å ha sykkel.

Mangler du noe?

Vi har samarbeid med villmarks-butikken «Fjellkompaniet» på Veggli. Denne butikken ligger 10 km fra skolen og den har også nettbutikk. Som elev på Idrettsskolen får du 25% rabatt på mye av det du ikke har / trenger å kjøpe.

Linjelærer:

Kennet Nilsen

Linjelærer LinjeX - Action
31 02 38 00

Jeg har bachelorgrad i Arktisk Friluftsliv, med spesialisering som Arktisk Natur Guide. Videreutdannet som lærer i friluftsliv gjennom praktisk pedagogisk utdanning. Glad i alt som angår friluftslivet, fra tradisjonelle aktiviteter som jakt og fiske, til mer moderne aktiviteter som terrengsykling og off piste skikjøring. Har selv gått to år på folkehøgskole.

Pris:
Skoleåret 2024/25

Halvårskurs, høst 2024

Halvårskurs, vår 2025

Hva er inkludert i prisen?

Vi gleder oss til å se deg!

Vi støtter deg når du trenger det, pusher deg når det er nødvendig, utfordrer, veileder, lytter, trener og løser livets gåter i lag med deg. Sammen bygger vi et godt mestringsmiljø for læring.

Lurer du på noe?
Se om vi allerede har svart på det!
Les ofte stilte spørsmål
Eller